Selasa, 23 Disember 2008

Bila hati sudah retak

Tatkala aku merenung kearah mentari.. Ada apakah sebenarnya disana..? Kata orang mentari itu sumber kehidupan.. Atau mungkinkah sebenarnya cuma dongengan semata.. Sekadar untuk menyedapkan hati.. kerana mentari itu sebenarnya bisa membakar.. ia meleburkan jiwaku.. Aku lihat ke langit malam.. Aku congak bintang2 di angkasa.. berapa butir semuanya... ? Adakah sebanyak itu fasa hidup yang bakal ku lalui.. Yang manakah bakal menjadi destinasi akhir buatku..? Disaat aku bermenung jauh.. jauh sekali.. setelah timbunan masalah berbentuk dugaan KAU hamparkan..
Di kala hati dihimpit kebencian, tiada yang lebih menyakitkan, luka yang teramat dalam...
Bagaimana harus aku mengubat kecewa?...seumur hidupku, tidak pernah aku menduga kehebatan dugaan yang mencabar keimanan dan kesabaranku... sehingga akhirnya aku tahu di mana kedudukan kesabaran dan keimanan ku ini... di tangga yang terbawah sekali.
Iman ku amat rapuh, sedang kesabaran tiada langsung dalam kamus hidup. Sementara selama ini aku fikir aku punya keduanya. Rupanya hanya kosmetik palsu dalam hidupku.
Benar aku kalah, aku yang terburuk, seperti kain buruk yang lebih buruk. Aku terbuang, tiada harga seperti seputung kayu reput yang hanyut di bawa arus berlumpur dan hanyir.
Kalau dulu aku disanjung dan dihargai, tapi pengorbanan ku seperti air yang mengalir di sehelai daun tanpa meninggalkan sebarang kesan.
Segalanya tiada lagi dihargai dan dikenang. Yang dipandang hanya keburukan yang ditelanjangi tanpa melihat sedikit pun kebaikan yang aku lakukan selama ini.
Lelaki...
hanya tahu berseronok dengan jiwa yang terbuai oleh perasaan yang ditipu oleh syaitan yang direjam. Lantas tidak tahu lagi membezakan mana yang halal dan mana yang haram setelah nafsu merajai hati.

Tiada ulasan: